آموزش تایپوگرافی مقدماتی

ایپوگرافی چیست؟ تایپوگرافی هنری است که در آن طراح می‌کوشد با تغییر عناصر متن، مثل اندازه، فاصله حروف، شکل حروف، فاصله خطوط، پاراگراف بندی و مواردی از این دست زبان بصری برای تایپ به وجود آورد. تایپوگرافی در طیف گسترده‌ای از امور هنری، مثل ساخت تیتراژ فیلم، طراحی گرافیک، طراحی کتاب‌های کمیک، طراحی مالتی مدیا و… کاربرد دارد. تایپوگرافی با خطاطی و دست‌نویس تفاوت دارد، هر چند طراح تایپ می‌تواند از خط و دست‌نویس نیز برای تایپوگرافی بهره ببرد.

آموزش تایپوگرافی مقدماتی

ایپوگرافی چیست؟ تایپوگرافی هنری است که در آن طراح می‌کوشد با تغییر عناصر متن، مثل اندازه، فاصله حروف، شکل حروف، فاصله خطوط، پاراگراف بندی و مواردی از این دست زبان بصری برای تایپ به وجود آورد. تایپوگرافی در طیف گسترده‌ای از امور هنری، مثل ساخت تیتراژ فیلم، طراحی گرافیک، طراحی کتاب‌های کمیک، طراحی مالتی مدیا و… کاربرد دارد. تایپوگرافی با خطاطی و دست‌نویس تفاوت دارد، هر چند طراح تایپ می‌تواند از خط و دست‌نویس نیز برای تایپوگرافی بهره ببرد.

  • ۰
  • ۰

تایپوگرافی چیست؟
از دیدگاه توصیفی و ساده گرایانه ، تایپوگرافی ترتیب نوع است. اما خیلی بیشتر از این وجود دارد. این می تواند به معنای چیزهای مختلف بسته به کسی باشد که از شما می پرسید.

برای من ، نحوه استفاده از اموزش تایپوگرافی مقدماتی در یک طرح ، عمیقاً در مضمون ، لحن و پیام کلی آن ریشه دارد. این با استفاده از طرح ، شبکه و رنگ شما کار می کند تا یک طراحی کاملاً گرد را ایجاد کند.

انتخاب نوع های مختلف و تکنیک نوع تنظیم شما به ترکیب شما شخصیت ، سرعت و سبک آن می دهد. نه تنها خواندن نسخه را می بخشد بلکه به خواننده نیز کمک می کند تا بینش بیشتری نسبت به موضوع طرح بدست آورند. برای یک طراح ، تایپوگرافی به همان اندازه مهم است که گزارش دادن به یک سئو مهم باشد.

یک مثال ساده در مورد چگونگی تأثیرگذاری تایپوگرافی ، بررسی همان متن با شکل های مختلف است. توجه کنید که چگونه تایپوگرافی می تواند پیام را تعریف و تغییر دهد:

این سطح از ادغام با یک موضوع طراحی است که تایپوگرافی را به یکی از قدرتمندترین ابزارها در جعبه ابزار طراح تبدیل می کند.

در مرحله بعد ، چند اصطلاح و مفهوم اساسی تایپوگرافی را مرور خواهیم کرد.

خطوط
یک خط کاراکتر حداقل دارای پنج خط است که می توان آنرا تراز کرد. این خطوط افقی راهنمایی برای حروف بزرگ ، صعود کننده ، حروف کوچک و فرودست (ما این اصطلاحات را به زودی بحث خواهیم کرد).

در اینجا پنج خط آورده شده است:

مبانی پایه: یکی از مواردی که شاید شما با آن بیشتر آشنا باشید ، پایه است. این خطی است که متن بر روی آن قرار دارد.
ارتفاع کلاه (یا خط درپوش): این بالای حروف بزرگ است.
ارتفاع صعود کننده (یا نازک): این خط نشان می دهد که بالای حروف مانند k و h چه لمس می کند. عجیب است که در بسیاری از موارد ، این خط کمی بالاتر از خط سرمایه است. مدتی طول کشید تا این موضوع را به ذهنم خطور کنم زیرا به طور شهودی شما فکر می کنید که حروف بزرگ بلندترین شخصیت ها خواهند بود.
ارتفاع X (یا خط میانی): این ارتفاع حروف کوچک (به استثنای صعودها و نزولها) را نشان می دهد. معمولاً با استفاده از ارتفاع حرف x اندازه گیری می شود.
ارتفاع نزولی (یا ریش ریش): Descenders قسمت هایی از کاراکترهایی هستند که از زیر پایه (مانند حروف p و y) می روند. این خط نشان می دهد که قسمتهای پایین دهندگان کجا هستند.
منتهی شدن
پیشرو میزان فضای بین خطوط متن را توصیف می کند. با بدست آوردن فاصله بین دو پایه ، می توانید پیشرو را اندازه گیری کنید. پیشرو به CSS خط ارتفاع گفته می شود.

پیشرو قدرتمند است. این می تواند بر چگونگی خواندن بلاک های طولانی متن تأثیر بگذارد.

هنگامی که منجر به کاهش می شوید ، خطوط به یکدیگر نزدیکتر می شوند و باعث می شود یک متن از متن فشرده تر به نظر برسد. پایین آوردن مقدار سرب می تواند باعث نزول فرود و صعودها شود و این می تواند اثر منفی بر خوانایی داشته باشد. اما به عنوان یک سبک بصری ، مقادیر کم پیشرو می تواند سرعت خواننده را بالا ببرد و احساس شرایط گرفتگی و کلاستروفوبیا را فراخوانی کند ، که می توانید هنگام استفاده از نوع به این روش ابراز تمایل داشته باشید.

 

https://maktabtv.com/Courses/typography/

افزایش پیشرو می تواند سرعت یک قطعه از متن را کاهش دهد. این می تواند خواننده را با معرفی فضای سفید بیشتر کند کند. این می تواند احساس آرامش بیشتری را در بلاک های متن به نمایش بگذارد. خیلی زیاد پیشرو می تواند باعث ایجاد مشکلات پیوستگی شود ، زیرا چشم خواننده موظف است مسافت بیشتری را بین خطوط متن طی کند.

به مثالهای زیر نگاه کنید. همه در یک شکل ، وزن و اندازه گیری یکسان تنظیم شده اند. با این حال ، هر یک از ارزشهای پیشرو متفاوت برخوردار است.

مثال 1 روی یک مقدار منفی تنظیم شده است (مقداری کوچکتر از اندازه نوع). می توانید صعود کنندگان را با برخورد به نزول و تأثیرات آن بر خوانایی و زیبایی شناسی مشاهده کنید.
مثال 2 در یک مقدار اغلب توصیه شده تنظیم می شود ، که 120٪ اندازه نوع آن است. این بدان معنی است که اگر اندازه قلم شما 10pt باشد ، پس از آن باید در 12pt تنظیم شود.
مثال 3 روی 200٪ اندازه نوع تنظیم شده است. متوجه اختلال در سرعت و جریان خواندن متن خواهید شد.
در اینجا چند دستورالعمل پیشرو آورده شده است:

پیشرو می تواند به روش های مختلف بر بلوک های متن تأثیر بگذارد. یک بلوک کوتاه از متن (مانند یک برچسب / شعار) در برابر یک بلوک طولانی از متن (مانند یک پاراگراف یا ستون خبری) توسط راهبری به روش خاص خود تحت تأثیر قرار می گیرد. فقط به این دلیل که در یکی خوب کار می کند به این معنا نیست که در دیگری به همان اندازه کار می کند.
هرچه تعداد کلمات شما در یک خط بیشتر باشد ، به حفظ یک تجربه خواندن لذت بخش منجر خواهید شد.
اگر فاصله کلمات را افزایش دهید (فاصله بین هر کلمه) ، برای افزایش خوانایی بلوک متن باید منجر به افزایش آن شوید.
پیگیری
ردیابی (یا فاصله نامه) فاصله بین گروه های شخصیت ها است. به این ویژگی در فاصله CSS می گویند.

ردیابی را می توان سست یا محکم توصیف کرد. ردیابی سست وقتی است که حروف بین آنها فاصله بیشتری داشته باشد. ردیابی دقیق هنگامی که نامه ها نزدیک تر هستند.

ردیابی رهنمودهای مشابهی را به عنوان پیشرو دارد و همه این بهترین شیوه ها با خوانایی مرتبط است.

هرچه خط شما طولانی تر شود (یا اندازه گیری آن را که معمولاً خوانده می شود) سست تر کنید. این قانون در سنگ بنا نشده است. متغیرهایی مانند انتخاب حروف تایپ ، رنگ پس زمینه ، تعداد ستون ها و عناصر طراحی اطراف نیز می توانند بر خواندن متن تأثیر بگذارند

  • ۹۸/۰۹/۱۱
  • الهام سیروس

اموزش تایپوگرافی مقدماتی 3

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی